Skip to main content
Beeld uit campagnefilm: vrouw in rolstoel - Ⓒ Unia

Meer klachten over discriminatie van gehandicapten

Vrijdag 2 december 2016 | Mensen met een handicap blijven het moeilijk hebben om vlot toegang te krijgen tot bepaalde plaatsen. Het Interfederaal Gelijkekansencentrum Unia opende dit jaar meer dan 500 dossiers na klachten van mensen met een handicap. Het totale aantal klachten steeg met ruim 40 procent.

De top-3 van klachten betreft goederen en diensten, werk en onderwijs. Bij de tiende verjaardag van de VN-Conventie over Rechten van Personen met een Handicap vindt het interfederaal gelijkekansencentrum Unia dat een wrange vaststelling.

‘Redelijke aanpassingen, zoals een hulpmiddel, een begeleider of een aangepast uurrooster worden nog veel te vaak geweigerd. Het hangt er in dit land erg vanaf, voor mensen met een handicap, wie ze op hun pad tegengekomen. Ze zijn als het ware aan het toeval overgeleverd’, zegt Els Keytsman, directeur van Unia.

Vliegtuig

Unia gaat bij ontvangst van een klacht altijd in gesprek met de melder en ook met de tegenpartij.  Zo geeft Keytsman het voorbeeld van een vrouw die gebruikmaakt van een elektrische rolstoel, in in de problemen kwam na het boeken van een vlucht. Ze gaf alle mogelijke info door over haar situatie. Vlak voor haar vertrek werd ze tegengehouden: ze mocht toch niet met haar rolstoel op het vliegtuig. ‘De luchtvaartmaatschappij heeft naar aanleiding hiervan zelfs haar hele beleid herzien en opleidingen gegeven aan haar personeel. Dat lijkt een grote investering en dat het is ook. Maar hiermee worden op termijn veel meer reizigers met een handicap geholpen.’

Volgens haar zijn Belgische diensten, goederen, scholen, bedrijven en openbare ruimte niet volledig toegankelijk voor iedereen. 'Dit toont het failliet van onze maatschappij aan, als je kijkt door de bril van wie een beperking heeft. We zijn nog mijlenver van een inclusieve samenleving.' Bij De Lijn zijn slecht 3,5 procent van de haltes van De Lijn is integraal toegankelijk, en rolstoelgebruikers moeten 48 uur op voorhand verwittigen als ze de bus nemen. Bij de treinen is de situatie volgens haar ook niet veel beter, door het verschil in perronhoogtes.

Bron: De Standaard (volledig artikel)

Contact

info@inter.vlaanderen

Inter

Tussen mens en omgeving | 011 26 50 30