Skip to main content

Aandachtspunten bij een evenement met audiodescriptie

1. De voorstelling is “geschikt” voor AD:

  • Er is voldoende tijd tussen de dialogen door om een beschrijving mee te geven.
  • Er is auditieve informatie? Voorstellingen met enkel visuele elementen zijn minder geschikt, omdat het moeilijk is al het visuele te vervangen door AD,
  • Er worden geen vreemde talen gesproken. Voorstellingen waar er vreemde talen gesproken worden zijn meestal niet geschikt voor AD. De dialogen in een vreemde taal kunnen niet simultaan vertaald worden zonder de dialoog te verstoren.

2. De doelgroep werd betrokken bij de voorbereidingen:

  • De doelgroep wordt (bij grote voorkeur) betrokken bij de keuze van de voorstelling/het evenement dat beschreven wordt.
  • Bestaat er al een beschrijving van een stuk? Dit drukt de voorbereidingskost. Maar hou in dit geval wel rekening met een logische geografische spreiding van het aanbod.
  • Ga na of er op de datum die vooropgesteld wordt geen andere voorstellingen of evenementen met audiobeschrijving voorzien worden (in de buurt) of dat er voor de doelgroep geen andere grote activiteiten gepland staan.
  • Hoe laat gaat de voorstelling door? Voorstellingen / evenementen overdag hebben kans op een grotere respons van blinden en slechtzienden, onder andere omdat zij vaak afhankelijk zijn van het openbaar vervoer.
  • Zijn er nog voldoende tickets beschikbaar voor de voorstelling? Het is noodzakelijk om een aantal plaatsen te reserveren met een goed zicht op het evenement of de voorstelling. Dit is belangrijk opdat blinden zo goed de auditieve informatie kunnen oppikken en slechtzienden nog zoveel mogelijk van de visuele informatie kunnen waarnemen.
  • In het geval dat reserveren noodzakelijk is, kan de reservatie verlopen via een organisatie van blinden en slechtzienden.

3. Er wordt toegankelijk en gericht gecommuniceerd naar de doelgroep.

4. Er wordt assistentie geboden aan het doelpubliek voor, tijdens en na het evenement.

5. Gedragen engagement door alle partners en medewerkers

Alle partners en medewerkers zijn op de hoogte van de extra voorzieningen / dienstverlening en gaan akkoord met de consequenties die eventueel hebben:

  • Alle medewerkers verlenen hun medewerking.
  • Tickets zijn een uur voor de voorstelling beschikbaar.
  • Mensen met een visuele handicap mogen 3 kwartier voor de voorstelling de zaal betreden.
  • De acteurs van het gezelschap stellen hun personages voor aan de blinden en slechtzienden in de zaal (ongeveer 30 minuten voor de voorstelling).
  • Er zijn een aantal plaatsen voorzien in de zaal voor vrijwillige assistenten die begeleiding bieden tijdens de voorstelling.

6. Er wordt voldaan aan de praktische en technische vereisten.

Contact

info@inter.vlaanderen

Inter.events

Eventwerking | 011 26 50 30