Overslaan en naar de inhoud gaan

ZEB For Everyone

De Belgische modeketen ZEB lanceerde eind februari 2021 ZEB For Everyone. Met dit project zet ZEB in op inclusief shoppen. Samen met Hart voor Handicap en ZEB onderzocht Inter de noden van mensen met een beperking bij het shoppen. Met die resultaten gaat ZEB nu aan de slag. De modeketen investeert 200.000 euro om zijn winkels aan te passen zodat winkelen voor iedereen leuk wordt.

Persmededeling ZEB For Everyone - een ambitieus actieplan om mensen met een beperking een betere shopervaring te geven

Kwalitatief onderzoek over de wensen en noden van mensen met een beperking tijdens het shoppen

Donderdag 25 februari 2021 — Merchtem – Vandaag lanceert ZEB, de Belgische multibrand fashion store, ‘ZEB For Everyone’. Met dit actieplan wil de kledingketen zijn 71 winkels aanpassen aan de noden van mensen met een beperking. En dat is nodig, want shoppen blijft voor hen nog al te vaak een challenge. Zo bleek uit een kwalitatief onderzoek van ZEB in samenwerking met ‘Inter’ en ‘Hart voor Handicap’. In totaal zal ZEB 200.000 euro investeren in de uitrol van het actieplan.

Het zaadje voor ‘ZEB For Everyone’ werd geplant middenin de coronapandemie. Zo merkte de kledingketen dat de vraag naar private en personal shopping steeds luider klonk. Daaruit ontstond het idee om verder te zoeken naar manieren om de shopbeleving bij ZEB naar een nog hoger niveau te tillen voor mensen met een beperking, zoals bijvoorbeeld het aanpassen van de infrastructuur.

Samen met ‘Hart voor Handicap’ en ‘Inter’ bracht ZEB in kaart hoe het in zijn winkels de shopervaring van klanten met een beperking kan verbeteren. Tijdens verschillende panelgesprekken met mensen met een fysieke en verstandelijke beperking en hun begeleiders, werd nagegaan met welke problemen zij geconfronteerd worden tijdens het shoppen.

Infrastructuur aanpassen aan noden van de klant

Uit het onderzoek blijkt dat bijna 7 op de 10 respondenten meer fysiek zouden shoppen mochten de winkels beschikken over alle nodige faciliteiten. Daarbij zijn ruimere doorgangen (66%), een rolstoelvriendelijke ingang (63%) en een overzichtelijke winkelinrichting (51%) onmisbaar. Verder is een ruime paskamer met extra plaats voor een begeleider en kapstokken op verschillende hoogtes, voor ruim de helft van de respondenten (respectievelijk 52% en 60%) onontbeerlijk.

In het plan dat ZEB vandaag voorstelt, wil de kledingketen zich engageren om zo snel mogelijk de winkels aan te passen aan de noden van klanten met een beperking. “Uit onderzoek is gebleken dat onze winkels al aan veel noden van mensen met een beperking voldoen. Zo zorgen we ervoor dat onze winkels een brede ingang - zonder drempels, en eventueel met hellingbaan - hebben en creëren we bredere doorgangen voor rolstoelgebruikers. Toch vinden we het belangrijk om steeds te blijven innoveren en gaan we op zoek naar manieren om het shoppen nog verder te optimaliseren voor mensen met een beperking”, aldus Luc Van Mol, CEO van ZEB.

De 25 winkels die momenteel nog niet voorzien zijn van parkeerplaatsen voor mindervaliden worden onder handen genomen en de kleedkamers worden rolstoelproof gemaakt met bijvoorbeeld kapstokken op verschillende hoogtes. Nieuwe vestigingen worden alsook voorzien van een toilet voor rolstoelgebruikers.

Opleiding personeel en sociale inclusie

“Net zoals iedereen ben ik graag mooi gekleed, maar door mijn rolstoel is winkelen niet altijd evident. Extra hulp van het winkelpersoneel is dan ook vaak welkom. Maar naast fashionadvies en het helpen aanreiken en klaarzetten van kledij in de paskamers, wil ik vooral net zoals iedereen behandeld worden. Daarom werkte ik graag mee aan deze campagne door mijn verhaal te delen. Dergelijke initiatieven doen deugd en zijn meer dan welkom!”, aldus Inge, één van de campagnegezichten.

Op vlak van dienstverlening geeft bijna twee op de 3 respondenten (63%) aan dat een winkelmedewerker die voldoende tijd neemt om hen te helpen, een must is. Nieuwe concepten zoals private shopping, waarbij klanten een afspraak maken om in eigen bubbel te shoppen en personal shopping, waar de klant een personal shopper krijgt, zijn voor respectievelijk 38% en 56% van de respondenten een meerwaarde.

Naast het optimaliseren van de winkels, zullen alle winkelmedewerkers een opleiding volgen waarbij ze de kans krijgen om zelf te ervaren hoe het is om te winkelen met een fysieke beperking. Op deze manier komen ze te weten hoe ze nog beter kunnen inspelen op de noden van de klant en kunnen ze de klant op de voor hem of haar beste manier ondersteunen.

“Voor ons is het belangrijk dat we met ZEB For Everyone een totaalverhaal schrijven. We willen niet enkel onze infrastructuur optimaliseren, want shopplezier bestaat uit veel meer dan dat. Fashion staat voor passie, geluk en plezier. Met het toevoegen van extra opleidingen voor onze winkelmedewerkers kunnen we klanten met een beperking het fashionadvies en de ondersteuning bieden die ze verdienen, hen laten stralen in fashionable outfits en de fijne shopervaring doortrekken naar al onze klanten”, besluit Luc van Mol, CEO van ZEB verder aan.

Daarnaast stapt de kledingketen in een pilootproject om jobstudenten met een beperking werkervaring te geven bij ZEB.